AGENCJA PRACY W NIEMCZECH – JAK ZAŁOŻYĆ?

0
10038

Odkąd niemiecki rynek pracy otworzył swoje podwoje przed polskimi pracownikami
nasi rodacy bardzo chętnie korzystają z tej możliwości i podejmują pracę w Niemczech,
a nawet przeprowadzają się tam na stałe. Oczywiście nie wszyscy odnoszą zawodowy
i życiowy sukces po niemieckiej stronie Odry, jakaś część z tych, którzy wyjechali
tam do pracy wróciła dosłownie z niczym. Dlaczego? W dużej mierze ma to związek ze złym przygotowaniem do wyjazdu, a pośrednio także z tym, że nie wszyscy niemieccy pracodawcy okazali się tak uczciwi, jak można było sądzić z treści zamieszczanych przez nich ogłoszeń. 

Polacy już nie są tylko tanią siłą roboczą w Niemczech. Spora część naszych rodaków założyła tam własne biznesy i z powodzeniem je prowadzi. Jedni poprzestają
na jednoosobowej działalności gospodarczej, inni wybierają spółki, a jeszcze inni decydują się zawodowo pomagać w szukaniu pracy innym, czyli po prostu prowadzą agencję pośrednictwa pracy. Jak założyć agencję pracy w Niemczech?

AGENCJA PRACY – CO TO TAK NAPRAWDĘ JEST?

Osoby podejmujące decyzję o założeniu agencji pracy tymczasowej muszą liczyć się z tym, że agencja taka będzie mogła świadczyć następujące usługi:

  • doradztwa zawodowego i rekrutacji pracowników dla klientów agencji,
    czyli pracodawców z nią współpracujących;
  • zatrudnianie pracowników, jak również kierowanie tych osób do pracy
    u pracodawców-użytkowników.

Prowadzenie takiej działalności wymaga wnikliwej znajomości nie tylko rynku lokalnego,
ale także najróżniejszych powiązań biznesowych. W związku z tym klientami takiej agencji
nie są wyłącznie osoby poszukujące stałego lub czasowego zatrudnienia,
ale także pracodawcy, którzy poszukują pracowników.

JAK ZAŁOŻYĆ AGENCJĘ PRACY W NIEMCZECH?

Zgodnie z niemieckim prawem osoba decydująca się na założenie agencji pracy
w Niemczech
może prowadzić ją w zasadzie w każdej formie prawnej. Jednak przeważająca większość prowadzących agencje pośrednictwa pracy zdecydowała się na spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością.

Każdy, kto chce otworzyć agencję pracy w Niemczech zobowiązany jest do uzyskania licencji, bez której nie można użyczać swoich pracowników. Zanim dana agencja rozpocznie użyczanie swoich pracowników musi zgromadzić 10 tys. euro na każdych pięciu wypożyczanych pracowników, zaś każdy kolejny wypożyczany pracownik to koszt
2 tys. euro. Spełnienie tego wymogu gwarantuje wypłacalność oraz wiarygodność agencji. Oczywiście, aby otworzyć takie biuro u naszych zachodnich sąsiadów, podobnie
jak w przypadku rejestrowania własnej działalności gospodarczej, trzeba mieć meldunek.

Zanim podejmiemy kroki prawne zmierzające do założenia agencji pracy w Niemczech warto wcześniej spotkać się z pracownikiem biura doradczego i cały pomysł przedyskutować. Osoba taka na pewno udzieli nam niezwykle cennych wskazówek, a jeśli zaistnieje
taka konieczność także pomoże nanieść poprawki na nasz projekt. W tym miejscu warto dodać, że osoby pracujące w biurach doradczych to eksperci z dziedziny prawa
oraz księgowości, a ich pomoc może okazać się niezbędna zwłaszcza tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z prowadzeniem własnego biznesu. 

Reklama